Słowo „JOGA” wywodzi się z sanskrytu (starożytnego języka Indii). Oznacza - łączyć, wiązać, scalać lub skupiać uwagę.
 
„Joga jest wyciszeniem poruszeń umysłu” – tak definiuje jogę jeden z najstarszych klasycznych tekstów na temat jogi „Joga Sutry”, napisany przez mędrca Patańdżalego około 2.500 lat temu. Tekst ten jest "bazą" dla wszystkich joginów.
 
Zgodnie z JOGA-SUTRAMI joga ma 8 stopni/aspektów, które współistnieją i współdziałają ze sobą:
* Yama - przestrzeganie uniwersalnych zasad etycznych
* Niyama - dyscyplina indywidualna
* Asana - pozycje fizyczne
* Pranayama - regulacja oddechu
* Pratyahara - wycofanie zmysłów do wewnątrz
* Dharana - koncentracja
* Dhyana - medytacja
* Samadhi - urzeczywistnienie Jaźni (Oświecenie)
 
Jest wiele ścieżek jogi, a wśród nich licząca najwięcej uczniów - HATHA JOGA - nazywana czasem jogą fizyczną lub jogą ciała, ponieważ praktykę rozpoczyna się tu od ciała fizycznego tj. Asan (3-go aspektu) oraz Pranajamy (4-go aspektu).
 
Hatha Joga jest nauczana przekazem różnych nauczycieli, a jednym z najbardziej znanych na świecie jest B.K.S. Iyengar z Puny (Indie), uczeń Sri T. Krishnamacharyi - uważanego za ojca "nowoczesnej" jogi (który przypomniał ją i bardziej rozpowszechnił w XX-tym wieku).
 
Nacisk w jodze metodą Iyengara kładzie się na dokładność oraz głębsze zrozumienie wykonywanych pozycji. Dlatego w odróżnieniu od innych metod jogi, czas pozostawania w asanie jest bardzo ważny. Im dłuższy czas pozostawania w asanie, tym większe zrozumienie wykonywanej asany i lepsze efekty.
Dłuższe pozostawanie w asanach pomaga także w budowaniu większej wewnętrznej i zewnętrznej uważności. Wielkim plusem Jogi metodą Iyengara są różne pomoce i przyrządy, często stosowane przy wykonywaniu asan (typu koce, paski, bloki, krzesła itp.). Poszerzają one zakres ruchu oraz możliwości wykonywania asan, a także nadają praktyce jogi zupełnie nowy wymiar, działając terapeutycznie (co trudniej osiągnąć innymi metodami jogi). Dzięki nim jogę mogą praktykować także osoby w różnym wieku i o różnym poziomie sprawności fizycznej.
 
Joga przynosi efekty na poziomie fizycznym, tj. asany uelastyczniają i wzmacniają ciało (zarówno mięśnie, stawy oraz kręgosłup), przeciwdziałają osteoporozie, wpływają pozytywnie na system krążenia, system nerwowy, pomagają zwalczać bóle głowy oraz wiele innych problemów zdrowotnych. Pranajama, czyli praca z oddechem, pomaga w dotlenieniu organizmu oraz wpływa korzystnie na pracę serca.
 
Praktyka jogi przynosi też efekty na poziomie psychicznym i duchowym. Postawy (asany) przynoszą stabilność ciała, ale także spokój umysłu. Praktykując asanę, skupiamy się na wykonywanych fizycznych czynnościach (wejściu w asanę, pozostawaniu w asanie i wyjściu z asany), angażując nie tylko ciało, ale i umysł, oraz nie pozostawiając miejsca dla niczego innego (poruszeń umysłu). Możemy wtedy doświadczyć medytacji w ruchu/w asanie. 
 
Regularne i dłuższe praktykowanie jogi może dać nie tylko większą sprawność, lepsze samopoczucie fizyczne i zdrowie, ale też lepsze samopoczucie umysłowe i duchowe, poprzez mniejszą podatność na stres i zdenerwowanie, bardziej zdrowe zaangażowanie w sprawy życia codziennego oraz wewnętrzny spokój i równowagę.
 
 Copyright © 2011-2017 :: O! JOGA ::